detvardethrjagvillesga.blogg.se

mina känslor, mina tankar, mina åsikter

att bo

Kategori: Allmänt

jag måste bara skriva lite om gruppbostaden som inte blev nån gruppbostad...det byggdes alltså ett nytt boende här i stan för funktionshindrade för inte så länge sen. En gruppbostad alltså. Det var en del rabalder kring det för grannarna protesterade vilket i sig är skrämmande och riktigt löjligt för lugnare grannar än ett omsorgsboende kan man nog inte få. Men jag förutsätter att det bygger på okunskap och okunskap skapar rädsla. I ett sånt boende skulle jag kunna tänka mig att Julia kan bo, även om det inte var aktuellt just där men med tanke på att framförhållningen kring dessa människor fungerar dåligt i vår kommun så var det ju glädjande att detta hände.
 
Meeen, det blev ju ingen gruppbostad! För mig är en gruppbostad ett boende där man har personal under samma tak, man behöver inte lämna huset för att nå personalen. Man har en egen lägenhet där man får vara privat men når lätt personalen, och personalen har översyn på ett bra sätt. Har man inte ett sånt omsorgsbehov kan man i princip bo i ett vanligt hyreshus. Nu har man då byggt så att lägenheter och personaldel hänger inte ihop vilket gör att det blir ett dyrt bygge som långt ifrån passar många och snabbt som attan måste man ju då börja fundera på nästa boende man antagligen måste bygga. Jag förstår inte hur nån tänkte, vem ritade, vem planerade? Omsorg kostar pengar, mycket pengar och för att pengarna ska användas på ett vettigt sätt så måste man tänka till lite extra. Tycker jag.
 

Kommentarer

  • anita säger:

    Håller med dig ang. gruppbostad! Vem som tänker i den här kommunen kan man gott undra över ibland?!!

    Svar: det känns ofta som ganska ogenomtänkta beslut..
    Madeleine

    2013-01-14 | 12:47:36
  • Bisan säger:

    Nu blev jag nyfiken ?
    Har nog kanske missat detta ,eller så kopplat inte hjärna idag.
    Du har helt rätt personal o boende/brukare under samma tak
    Är gruppboende även i mina öron

    Svar: det skulle vara en gruppbostad men det blev inte det...ligger ute på Hultet.
    Madeleine

    2013-01-14 | 16:26:56
    Bloggadress: http://www.beatrice-minadagarilivet.blogspot.se

Kommentera inlägget här: